Welke termijnen gelden er voor het reageren op de in te roepen rechten?

In principe dient een verzoek zo snel mogelijk te worden afgehandeld. De wet spreekt zelf van “onverwijld”, wat zoiets betekent als: zonder uitstel. Sommige verzoeken zullen toch wat tijd nodig hebben. In ieder geval geldt de termijn van één maand. Is er sprake van een complex verzoek, of een groot aantal verzoeken van dezelfde betrokkene? Dan is het mogelijk om een verlenging van twee maanden te hanteren. Deze verlenging moet wel onderbouwd worden. Verlenging of niet, in ieder geval dient er een reactie na één maand verzonden te worden.

Lees ook eens

Geldt de informatieplicht ook voor mijn medewerkers?

Ja. Wanneer de AVG spreekt over betrokkenen is dit een breed begrip. Dit kunnen zowel leerlingen, ouders, leveranciers, huurders en juist ook medewerkers zijn. Een werkgever verwerkt een grote set aan persoonsgegevens van medewerkers. Ook medewerkers hebben daarom het...

Moet ik ook rekening houden met de privacyrechten van medewerkers?

Ja. Wanneer de AVG spreekt over betrokkenen is dit een breed begrip. Dit kunnen zowel leerlingen, ouders, leveranciers, huurders en juist ook medewerkers zijn. Een werkgever verwerkt een grote set aan persoonsgegevens van medewerkers. Ook medewerkers hebben daarom...

Wat is het recht op rectificatie en aanvulling?

Betrokkenen kunnen vragen foutieve gegevens te rectificeren en eventueel verder aan te vullen. Het gaat dus om foutieve gegevens, ouders hebben niet het recht om alles te laten rectificeren waar ze niet mee eens zijn.

Abonneren
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments